Brev:
Spisetid
31. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Spisetid
Hej Helen
Da vores søn var 4 mdr. havde han i et stykke tid været meget interesseret, når vi spiste og drak. Derudover var hans vægtkurve stagneret og derfor startede vi op med grød på daværende tidspunkt. Det gik over al forventning. Han åbnede munden og spiste fra start store portioner.
Da han kun var 4 mdr. startede vi op med, at han sad i skråstolen (BabyBjörn) under måltiderne. Han har hele tiden været ret interesseret i hagesmækken, som han hele tiden har hevet i og puttet i munden, hvilket besværliggør tingene lidt, så vi har efterhånden afprøvet adskillige hagesmække – dog ikke dem af hård plastik, da vi synes, at de må være meget generende for ham, men det bliver nok næste forsøg. Han har fra start også syntes, at det var meget sjovt at sprutte maden i hovedet på os og forsøge at få fat i skålen med mad, men til trods for det har han som sagt spist rigtig godt og været dygtig til at smage nye ting.
Der gik ikke lang tid, før han blev træt af at sidde i skråstolen under måltiderne. Han prøvede konstant at komme ud af den ved at stemme fra med armene i ryglænet. Derfor begyndte vi at sætte ham i højstolen (TrippTrapp) for et par uger siden. Det har givet nogle nye problemer, da han synes, det er enormt morsomt at rokke frem og tilbage, stemme fra med fødderne i pladen og undersøge puden bag ham. Derudover er han begyndt ikke at ville åbne munden og det tager efterhånden lang tid at give ham noget at spise.
Vi er nu oppe på at give ham grød to gange om dagen og grøntsagsmos med efterfølgende frugtmos én gang om dagen. Det er efterhånden noget af et projekt at made ham tre gange om dagen, når det tager så lang tid (30-40 min.). Han har ikke selv tålmodighed til, at det tager så lang tid, så efter 10-15 min. begynder han at pylre og synes, det er træls. Han ender som regel med at spise hele portionen, så det er jo ikke fordi, han ikke er sulten.
Det har helt fra start været et problem, at han bliver distraheret af ingenting, så jeg har sørget for, at der ikke er tændt for fjernsynet, at der ikke er andre mennesker omkring os eller andre forstyrrende elementer. Det er så ikke altid muligt og i de tilfælde er det meget vanskeligt at give ham mad. Jeg har med vilje ikke givet ham legetøj under spisningen, fordi jeg gerne vil have, at han ikke får nogen dårlige vaner ved spisetid.
Nu er jeg dog nået til et punkt, hvor jeg er bange for, at spisningen udvikler sig til en dårlig oplevelse for ham, fordi han selv bliver utålmodig og fordi vi siger nej til ham, når han sprutter mad ud, leger med/spiser hagesmækken og prøver at få fat i puden bag ham og skålen med mad. Derudover beder vi ham også sidde stille og siger til ham, at ”det er her, det foregår”, når han kigger efter mere interessante ting. Vi prøver også at sidde med åben mund og sige ”Ahh”, for at få ham til at åbne munden. Jeg fornemmer selv, at vi er på vej ud på et skråplan, så jeg vil gerne tage det i opløbet, inden det går helt galt.
Hvad kan jeg gøre, for at vende den negative udvikling under spisningen, så vores søn ikke kommer til at frygte madningen og måltiderne ikke bliver uoverskuelige for os?
På forhånd tak!
Teresa